Home is where your bag is

16 januari 2016 - Lombok, Indonesië

Hoi lieve familie en vrienden,

Bedankt voor jullie leuke reacties op de vorige verhalen en foto’s, waarderen we heel erg!!

De afgelopen weken zijn we in Vietnam en Laos geweest..

Beeld je duizenden brommers, auto’s, bussen en mensen in die door elkaar rijden en lopen en voilà; daar is Hanoi de hoofdstad van Vietnam. Een vloeiend georganiseerde chaos qua verkeer. In Nederland word je geleerd 3 keer te kijken voor je oversteekt, hier gaat dat niet werken, hier moet je gewoon gaan lopen en je door de chaos heen manoeuvreren en geloof ons, het went. Wat drukte betreft is dit zeker niet onze stad. ’s Avonds is het wel gezellig als iedereen op straat gaat eten. Sowieso vind je in heel Vietnam enorm veel straattentjes met eten, de afgelopen weken hebben we dan ook bijna alleen maar op plastic kinderstoeltjes en kleine tafeltjes aan de kant van de weg gegeten. We hebben zo’n beetje geleefd op noedels en rijst in allerlei variaties. En genoten van al het heerlijke fruit..

In Hanoi wat andere backpackers ontmoet die met de motor door Vietnam zijn gereden. Het feit dat wij de volgende dag al bij een motor verkoper stonden geeft ons enthousiasme wel genoeg aan. We hebben een motor gekocht, een mix van Chinese en Vietname onderdelen. Beide op de motor plus al onze bagage achterop geknupt en hupla daar gingen we.. We zijn van Hanoi naar het zuidelijke Ho Chi Minh gereden, zigzaggend door het land en hebben maar liefst 2600 km afgelegd op deze gare motor. Na dag 1 op de motor waren de verwachtingen hoog omdat we de hele dag geen pech hadden (het schijnt namelijk dat er om de haverklap wel iets kapot is). De dagen daarna liet onze Sufat ons toch wel een paar keer in de steek en leek het hele geval uit elkaar te breken. Na een paar flinke reparaties (die max 12 euro kostte per keer) ging het wonderbaarlijk goed en konden we op een paar afgebroken dingen na die gerepareerd moesten worden, helemaal zonder problemen doorrijden naar het zuiden.

Tussendoor hebben we nog een bezoek gebracht aan buurland Laos. Schitterend land met een ongelofelijk mooi en vruchtbaar landschap. De Laotianen zijn heel erg vriendelijk en gastvrij (zo zaten we bijvoorbeeld een avond opeens op een verjaardagsfeestje) en ondanks de soms weinige tanden die oudere mensen nog hebben lachen ze vrijwel altijd.

Na een bezoek aan de hoofdstad Vientiane en een andere te toeristische plaats waren we dat wel zat en zijn we zelf gaan avonturieren. We hebben een scooter gehuurd en zijn naar een natuurgebied gereden. Bij toeval kwamen we een groep beheerders van het gebied tegen waarvan er twee wel een woordje Engels konden. Zij wonen en werken in het gebied en waren erg gastvrij. We zijn een dagje en nacht met ze opgetrokken en hebben een net gevangen visje meegegeten en andere planten en kruiden die ze uit het bos halen. ’s Avonds vers geslachte kip en zelf gebrouwen rijstwijn (erg sterk!) met paddenstoelen.

We hebben zoveel mogelijk met de lokale tuktuk Laos doorgereisd en het laatste stuk terug over de grens naar Vietnam zaten we tussen de dozen in een vrachtbus, niet wetend hoeveel laadadressen er nog kwamen (vol kennen ze hier namelijk niet) en hoe lang de rit ging duren.

Terug in Vietnam was de volgende uitdaging het verlengen van ons visum welke nog maar een paar dagen geldig was. We werden van het kastje naar de muur gestuurd en ze vroegen absurd hoge kosten voor de verlenging. We kregen het redelijk benauwd toen ons visum nog maar 2 dagen geldig was en we nog geen oplossing hadden. Dan maar zo gauw mogelijk de motor verkopen en een vliegticket boeken naar een van de buurlanden dachten we.. We zijn nog halsoverkop naar een andere plaats gereden met de motor en ook daar was het of niet mogelijk of alleen voor een belachelijke prijs. Ook het rechtstreeks proberen en lichtelijk omkopen bij de immigratiedienst en politie had geen effect. Na de hoop al bijna helemaal opgegeven te hebben zijn we doorgestuurd naar een bureau wat het wel voor ons kon regelen voor een normale prijs.. Na een paar dagen gewacht te hebben hadden we netjes ons paspoort terug met een extra stempeltje erin, we waren weer legaal in Vietnam ;-).

Een ongelofelijk mooi route verder op de motor door Vietnam, door het bergachtige jungle gebied bij de grens met Laos en de binnenlandse hooglanden. We zijn door hele rustige en niet-toeristische gebieden gereden, een hele mooie ervaring om op deze manier een tijdje te reizen. Tussendoor veel gezien van verschillende steden, toeristische plekken en overblijfselen van de gruwelijke Vietnam oorlog.

In het zuidelijke Ho Chi Minh hebben we de motor binnen een paar uur verkocht en moesten we ons de laatste dagen in Vietnam weer lopend voortbewegen met de tas op de rug.

We hebben de afgelopen maanden in Azië erg veel geluk gehad met onze reis met alle overnachtingen in “lucky” guesthouses, “lucky” hostels en het vliegen met Lucky air ;).

Een aantal overnachtingen hebben we in de zogenaamde slaapbus gedaan. Nooit geweten wat dat hier voorstelt. Het is hier dus heel gebruikelijk en zijn bussen waar een stuk op 40 ligstoelen in zitten. Op zich een best comfortabele houding die vele uren vol te houden is, maar in combi met de slechte wegen soms hobbel je bijna van je ligbed af..

Omdat we voor een mooi prijsje via Indonesië naar Australië kunnen vliegen hebben we besloten toch even de luchthaven uit te gaan en een weekje op Indonesië te blijven. We zijn nu op het eiland Lombok en hebben hier de afgelopen dagen onze eerste ervaring met een surfplank opgedaan. Veel grote spinnen hier al tegengekomen.. Het is hier bloedjewarm, dus prima weer om overdag lekker op het water door te brengen.

Morgen vliegen we naar Australië en daarmee zit de mooie reis door Azië er op..

We hebben gelezen dat de winter bij jullie nu ook eindelijk om de hoek is komen kijken, hoeft de winterjas dus toch niet in de kast te blijven hangen..

Tot horens,

Liefs en groetjes!

1. Pa en ma mulder:
    16 januari 2016
    Wat een schitterend verhaal, en wat een mooie fotos
    Jullie zijn trouwens niet gauw voor een gat te vangen, samen ben je sterk.
  2. Bianca:
    Lachen zeg!!! Leuk om weer te lezen. Goede vlucht naar Australia. Miss you X
  3. Margreet:
    16 januari 2016
    Super gaaf!!! leuk om de foto's te zien, geniet van de zon!
  4. Meint en Wil Davelaar:
    16 januari 2016
    Prachtig verhaal, wat mooi om samen dit mee te maken.
    Veel plezier in de andere landen. Annie vliegt begin Februari weer naar Nieuw-Zeeland. Wie weet, zoek je haar op. Veel plezier
  5. Pa en Ma Bouwman:
    16 januari 2016
    Wat geweldig weer wat van jullie te zien en horen!!
    Goede reis naar Australie en geniet er van.
  6. Annemieke v B:
    16 januari 2016
    Wat een avontuur, super leuk om te lezen!
  7. Trudy:
    17 januari 2016
    Wat leuk die foto's. Wat een indrukken allemaal. En het ziet eruit dat jullie er wel echt van genieten. Veel plezier aan de andere kant van de wereld! Liefs Atje
  8. Rob & Kaar:
    17 januari 2016
    Geniaal hoe jullie overal van genieten, hoewel jullie vast flink in de rats hebben gezeten om het visum te regelen. ;)
    Zijn jullie ondertussen echte surfprofs of wordt het verder oefenen in Australië? Geniet er in ieder geval van!
    Tot horens.
    Liefs ons <3
  9. Geurtijn & Annemarie:
    17 januari 2016
    Ha, succes met surfen! Het is nog niet zo makkelijk als op internet (surfen);).

Leuk om weer te lezen en mooie foto's. Bedankt voor de impressie en geniet er nog maar lekker van wereldreizigers.

Groetjes
  10. Gerwin:
    18 januari 2016
    Wouw wat een leuke ervaring maar weer !!!
    Super leuk om jullie verhaal te lezen ;)

Geniet ervan!
    Liefs Ger&An
  11. Jorina:
    18 januari 2016
    Echt leuk om jullie verhaal te lezen!! En wat een geweldige foto's!
    Tof om zo met de motor door het land te reizen!
    Heel veel plezier in Australië!!
  12. Bert Marjolanda Johan Gijsbert:
    19 januari 2016
    Zulke mooie verhalen en foto's daar genieten we van! En als een stelletje moterheads door vietnam! Veel plezier met het vervolgen van jullie reis naar Australie!

Succes kanjers!
  13. Klariska:
    26 januari 2016
    Nou ziet er allemaal zeer indrukwekkend uit. super allemaal.
    Geniet nog maar even in Australie, gr Teus en Klariska
  14. Jaap & Lina:
    31 januari 2016
    Wauw zeg, wat maken jullie waanzinnig veel mee! Daar doet een ander minstens tien levens over.....!
    Dat belooft nog wat voor in Australië. Nog heel veel mooie belevenissen toegewenst!
    Lieve groeten, Jaap & Lina
  15. Bartje:
    21 februari 2016
    Ik heb via de buurvrouw de link van dit verslag gekregen. Ontzettend leuk dat jullie zo genieten. Heel veel plezier in Australië en het allerbeste!

Groetjes,
    Buurvrouw Bartje